In 6 stappen een succesvolle website migratie voor SEO

Een nieuw design, een ander CMS of het toevoegen van nieuwe functionaliteiten; er kunnen verschillende redenen zijn om je website te vernieuwen en te migreren. Zo’n migratie kan een enorme impact hebben op de positie van je website in de zoekresultaten van Google. Belangrijk is dus om het SEO aspect niet uit het oog te verliezen. Zo voorkom je dat je bezoekers verliest en (potentiële) klanten je niet meer kunnen vinden. Met de volgende tips zorg je voor een vlekkeloze overgang van je oude naar je nieuwe website met een minimale impact op je organische vindbaarheid in Google.

Website migratie

Een concreet stappenplan:

1. Inventariseer al je URL’s en maak een nulmeting

Om je vindbaarheid in Google te behouden is het aan te raden om goed scorende content zoveel mogelijk over te zetten naar je nieuwe website. Maak een overzicht (in bijvoorbeeld Excel) van alle URL’s van je website en maak een nulmeting van je huidige posities in Google. Zo weet je welke pagina’s en artikelen momenteel goed scoren in de zoekresultaten en kun je na de livegang controleren wat de impact van de migratie is geweest.

Zet (goed scorende) content over naar je nieuwe website, om je posities en bezoekers uit Google ook ná de migratie te behouden. Al je URL’s en prestaties in Google kun je eenvoudig in kaart brengen met bijvoorbeeld Screaming Frog en Google Search Console.

2. Bepaal je nieuwe site- en URL structuur

Wanneer je alle URL’s en rankings in kaart hebt gebracht, is het tijd om de structuur van je nieuwe website te bepalen. Idealiter baseer je de nieuwe structuur op een zoekwoordenonderzoek. Handige tools voor het uitvoeren van een zoekwoordonderzoek zijn bijvoorbeeld SE Ranking of de Google Keyword Planner.

3. Redirectplan opstellen

Nu je een overzicht hebt van alle URL’s van je huidige website en je een beeld hebt van de structuur van de nieuwe website, kun je een redirectplan opstellen. Redirects (doorverwijzingen) geven de ‘verhuizing’ van een pagina op het web aan. Door zogeheten 301 redirects te implementeren geef je de nieuwe (definitieve) locatie van de pagina aan. Met het implementeren van redirects verklein je de kans dat je posities in Google dalen, na de migratie naar je nieuwe website. Het eenvoudigst is om aan je overzicht URL’s een kolom toe te voegen, waar je de oude aan de nieuwe URL’s ‘koppelt’. Hou rekening met de volgende scenario’s:

  • Blijft de pagina en content bestaan op de nieuwe website? Creëer dan een 301 redirect van de oude naar de nieuwe URL.
  • Bestaat de pagina niet meer op de nieuwe website? Creëer dan ook een 301 redirect naar de bovenliggende pagina van de oude URL, een vergelijkbare relevante URL of maak een redirect aan die verwijst naar de homepage.

Maak je gebruik van WordPress? Met de plugin Redirection kun je eenvoudig redirects aanmaken en/of in bulk importeren. Vergeet na het implementeren van je redirects ook niet om ze te testen, om er zeker van te zijn dat je redirectplan correct is geïmplementeerd. Maak je gebruik van een ander CMS? Dan kun je vragen aan je webdeveloper om alle redirects in één keer voor je te importeren.

4. SEO technische controle

Controleer na het overzetten van je content en het implementeren van de redirects ook altijd de techniek en code van je website. Zo ben je er zeker van dat je nieuwe website ook SEO-technisch goed in elkaar zit. Kijk bijvoorbeeld naar de implementatie van (relevante) structured data, het gebruik van canonicals, de URL-structuur, no-index tags, hreflang tags en andere technische elementen. Vooral bij grote complexe websites, zoals webshops met een gelaagde navigatie is het technische aspect belangrijk om niet uit het oog te verliezen.

5. XML sitemap indienen na livegang

Dien na livegang je nieuwe XML sitemap in via Google Search Console. Een XML sitemap bevat een overzicht van alle pagina’s op je website. Door deze in te dienen via Google Search Console, help je Google om snel de nieuwe URL’s van je website te ontdekken. Zo zullen je nieuwe pagina’s sneller geïndexeerd worden en sneller verschijnen in de zoekresultaten.

6. Monitoring na livegang

Het kan natuurlijk voorkomen dat je ondanks een goede voorbereiding voor de migratie iets over het hoofd heb gezien. Blijf daarom ook na livegang de prestaties van je nieuwe website monitoren. Blijf je rankings in Google monitoren om de impact van de migratie te controleren, controleer of je nieuwe URL’s worden geïndexeerd en check ook regelmatig of er geen fouten (bijv. 404’s) in Google Search Console naar voren komen. Mits goed uitgevoerd, zal de impact van de website migratie minimaal zijn.

Waar moet je nog meer op letten?

Naast bovenstaande essentiële SEO aspecten zijn er nog meer zaken die je als (online) marketeer goed in de gaten moet houden bij een migratie:

Google Analytics / GTM tracking

Vergeet niet om Google Analytics en eventueel Google Tag Manager te implementeren met het oog op de meetbaarheid van je site. Maak je gebruik van tracking scripts van Facebook, Google Ads, LinkedIn of andere platformen? Implementeer die dan ook op je website, om te voorkomen dat je belangrijke data mist.

Page titles, meta descriptions en alt tags

Het vullen van je nieuwe website is vaak een hele klus. Is je oude website goed geoptimaliseerd voor SEO? Dan is het natuurlijk zonder om een stap terug te doen op je nieuwe website. Zorg er daarom voor dat essentiële on-page SEO onderdelen, zoals de meta descriptions, page titles & alt tags ook direct geoptimaliseerd zijn.

Noindex tag

Een testomgeving of acceptatie-omgeving van de nieuwe site is vaak voorzien van een noindex tag, om te voorkomen dat Google URL’s van die omgeving indexeert. Controleer dus altijd of de tag verwijderd is na livegang. Wanneer je een noindex tag in je code hebt, is de kans namelijk groot dat je pagina’s verdwijnen uit de zoekresultaten en je bezoekers uit Google verliest.

Pas je links in overige (betaalde) campagnes aan

Heb je (betaalde) campagnes draaien in bijvoorbeeld Google Ads of op Facebook? Pas dan hier ook de bestemmingspagina’s aan. Met een goed redirectplan zullen de bezoekers hoogstwaarschijnlijk wel op een werkende pagina terecht komen, maar het niet aanpassen van de bestemmingspagina’s kan impact hebben op de meetbaarheid van je campagnes in Google Analytics.

Sta je op het punt om je website te vernieuwen en ga je aan de slag met een website migratie? Met bovenstaande stappen zorg je voor een vlekkeloze verhuizing en voorkom je grote dalingen in je rankings in Google. Heb je toch twijfels, hulp nodig of andere vragen over internet marketing? Neem gerust contact op met één van onze specialisten. We helpen je graag verder.