Meten is weten
De reden voor Ritel om bij ons aan te kloppen, was dat ze hun online vindbaarheid in Google onvoldoende vonden. Meten is weten, dus voordat we aan de slag gingen, voerden we een nulmeting uit. We brachten het zoekgedrag van potentiële klanten in kaart en de relevante zoekwoorden die daarbij horen. Vervolgens checkten we of Ritel.nl op die zoekwoorden gevonden werd. We zagen als snel dat er veel winst te behalen viel om die zichtbaarheid te verhogen én het verkeer naar de website te laten groeien.
Aan de slag met de techniek
Een goede techniek achter een website is belangrijk om hoog te scoren in de zoekresultaten. En in het geval van een webshop weegt dat vaak extra zwaar mee. Een technische analyse van de website gaf ons concrete optimalisaties om mee aan de slag te gaan.
Een betere site- en url-structuur
Samen met het development-team van Ritel verbeterden we de site- en url-structuur. We maakten losse pagina’s voor specifieke toestelvarianten, op basis van onder meer de kleur, geheugencapaciteit en de combinatie met een abonnement. Zo sluiten de productpagina’s beter aan op de zoekintentie van potentiële klanten, wat zorgt voor een betere vindbaarheid op specifiekere (long-tail) zoekwoorden.

Daarnaast voerden we samen andere optimalisaties door om organisch beter te scoren. Het slimmer inzetten van het crawlbudget, zorgt ervoor dat zoekmachines efficiënter de website indexeren én het helpt om de ranking van pagina’s te verhogen. Ook verbeterden we de kwaliteit van de content, door duplicate content te beperken en waar mogelijk te voorkomen.
Autoriteit opbouwen en content optimaliseren
Na het neerzetten van een goede technische basis, zijn we ons gaan focussen op de inhoud van de website. We stelden contentbriefings op, op basis waarvan Ritel zelf de pagina’s tekstueel verbeterde. Maar de concurrentie met andere grote partijen zoals Vodafone, KPN en de andere netwerken is fors. En dan komt een andere belangrijke SEO-factor om de hoek kijken: autoriteit. Samen met Ritel zijn we de autoriteit van Ritel.nl en specifieke productpagina’s gaan verhogen door middel van linkbuilding. En met succes! Door al deze optimalisaties verbeterden de organische posities van Ritel.nl enorm en zagen we ook het verkeer fors groeien.
Het resultaat
Onze aanpak wierp vruchten af en dat zien we terug in de resultaten. Afgelopen jaar behaalden we:
- Talloze top 5-posities in Google op competitieve zoekwoorden (toestellen)
- +70% groei in bezoeken uit SEO t.o.v. vorig jaar
- +40% groei in bezoeken in totaal t.o.v. vorig jaar
- +30% meer abonnementen verkocht via de webshop

We blijven aan de lijn
Een forse groei dus in de zichtbaarheid én bezoekersaantallen uit Google. Die mooie resultaten smaken naar meer: zo zijn we ook gestart met Google Ads, conversie optimalisatie en social advertising campagnes, om nog meer conversie te behalen en de naamsbekendheid van Ritel verder te vergroten!