Optimalisatie aan de hand van drie pijlers

Wist je dat 90% van de online aankopen begint met een zoekopdracht in Google? Goede vindbaarheid in de zoekresultaten is dan ook cruciaal voor webshops. Sterke techniek, SEO-proof content en kwalitatieve backlinks vormen daarvoor de basis. Aan de hand van deze drie pijlers optimaliseerden we de webshop van Oliekampioen.

Technische optimalisatie website

De eerste stap was het verbeteren van het technische aspect van de website. Het optimaliseren van de laadsnelheid was hier onderdeel van. Zo krijgen de bezoekers sneller toegang tot de inhoud. Daarnaast verwijderden we onnodige 404-pagina’s, zodat bezoekers geen ‘dode’ links tegenkomen. Ook sloten we archiefpagina’s uit om het crawlbudget te optimaliseren, zodat crawlers deze pagina’s niet meer indexeren. Deze crawlers – ook wel bekend als spiders – scannen het internet op zoek naar nieuwe pagina’s. Door de archiefpagina’s uit te sluiten, kunnen de crawlers zich richten op de belangrijkste en meest actuele inhoud van de website.

Contentmarketing & SEO

Bij het bepalen van de structuur van een website is het belangrijk om te weten waar je op moet letten. Maar hoe kom je erachter welke termen mensen gebruiken als ze op zoek zijn naar een specifiek product? Een zoekwoordonderzoek is daarvoor een effectieve manier.

Voor Oliekampioen brachten we de meestgebruikte zoektermen in kaart. Op basis van het zoekgedrag van potentiële klanten bepaalden we een nieuwe categoriestructuur. Op deze manier wisten we zeker dat de termen die we in het menu gebruiken aansluiten op het zoekgedrag van de doelgroep. Vervolgens voegden we subcategorieën toe binnen de hoofdcategorieën. Zo was een van de hoofdcategorieën bijvoorbeeld ‘motorolie’. Uit het zoekwoordonderzoek bleek dat er juist veel gezocht werd naar termen zoals ‘motorolie auto’. Op basis van deze gegevens creëerden we subcategorieën. Door de juiste zoekwoorden te implementeren, werden deze pagina’s snel opgepikt in de zoekresultaten.

Linkbuilding

Google hanteert honderden ranking factoren om de positie van een website te bepalen. Een belangrijke factor is het aantal verwijzende links naar je website. Als er geen relevante links naar je pagina verwijzen, beschouwt Google je website niet als een autoriteit. Nu denk je misschien: dus hoe meer links naar mijn pagina, hoe beter. Maar dat is iets te kort door de bocht. Google hecht namelijk veel waarde aan de kwaliteit van de link, oftewel van welke website is de link afkomstig en in hoeverre is deze link relevant. Voor Oliekampioen hebben we relevante links naar de categoriepagina’s gelegd, oftewel linkbuilding. Dit gaf Oliekampioen het juiste zetje om in de top 5 van de resultaten in Google te komen.

Het resultaat

Deze zomer blikten we samen met Oliekampioen met trots terug op mooie resultaten die we in een jaar tijd hebben behaald:

  • Een omzetstijging van 156%
  • Een groei van 343% in het aantal bezoekers
  • Veel nieuwe top 10 posities in Google

Al met al kijken we terug op een forse groei! Bovendien zijn we nog lang niet uitgeoptimaliseerd. Door te blijven werken aan (kwalitatieve) content en het verhogen van de autoriteit, verwachten we ook de komende tijd nog veel meer groei te kunnen realiseren voor Oliekampioen!