Linkbuilding: essentieel onderdeel van SEO

Het internet is één groot web van links. Links die door zoekmachines als Google worden gezien én beoordeeld. Heb je veel kwalitatieve links naar je eigen website? Dan kun je hard stijgen in de resultaten van de zoekmachine!

SEO: linkbuilding

Wat is linkbuilding en waarom is het belangrijk?

SEO en linkbuilding, het blijft een apart verhaal. Waar SEO (of zoekmachine optimalisatie) al jaar en dag een veelgehoorde term is binnen de marketing, lijkt het bouwen aan je linkprofiel nog altijd de nodige vragen op te roepen. Of ergernis te veroorzaken. De hordes met geautomatiseerde e-mails die vragen om een linkruil vanaf jouw website wekken vaak de nodige irritaties op. Feit blijft wel dat SEO niet zonder linkbuilding kan. Sterker nog, het is één van de belangrijkste onderdelen qua optimalisatie.

In de meest simpele vorm betekent linkbuilding het verkrijgen van kwalitatieve en relevante links naar je website. Je kunt hierbij linkjes het beste vergelijken met stemmen. Hoe meer stemmen je website krijgt, hoe populairder deze is in de ogen van de zoekmachine. En populariteit, binnen online marketing uitgedrukt als autoriteit, draagt bij aan je positie binnen de zoekresultaten.

On-page vs. off-page ranking factoren

Als ik praat over SEO, dan noem ik altijd de drie pijlers van zoekmachine optimalisatie: content, techniek en links. Zij vormen de basis van SEO, waarmee je kunt scoren in de zoekmachine. Content, zoals tekst en afbeeldingen kun je natuurlijk zelf plaatsen. De techniek van je website kun je ook dusdanig inrichten dat deze zo goed mogelijk wordt geïndexeerd door zoekmachines. Allebei voorbeelden van on-page factoren die je ranking kunnen beïnvloeden.

Een belangrijke off-page factor is het aantal links naar je website. Linkjes van andere websites kun je niet zelf plaatsen. Je zult het moeten vragen, verdienen of er misschien zelfs voor moeten betalen. En juist dat maakt linkbuilding een beetje het ‘vieze’ onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Het kost namelijk veel tijd en geld. Toch is het zeker de moeite waard.

Beginnen met linkbuilding

Goede links zijn dus erg belangrijk binnen SEO. Maar hoe zorg je ervoor dat je meer kwalitatieve links naar je website krijgt? Hieronder een aantal tips & tricks die wij binnen Ivy toepassen om je op weg te helpen.

  • Partners & leveranciers
    Begin dicht bij huis. Werk je veel samen met zakelijke partners of leveranciers? Vraag of zij een vermelding op hun website toevoegen met een verwijzing naar je website.
  • Klanten
    Heb je tevreden klanten? Zet ze in het zonnetje! Schrijf bijvoorbeeld een case of nieuwsbericht over je werk. Een klant zal het vaak geen probleem vinden hier naar te linken.
  • Link bait
    Bijna elke organisatie heeft specialistische kennis in huis. Schrijf dus eens een artikel over de branche of over een specifiek product. De kans is aanwezig dat websites hier naartoe gaan linken als verwijzing! Zie het als een soort bronvermelding op externe websites.
  • Persberichten
    Heb je een bericht met nieuwswaarde? Verstuur het dan als persbericht naar regionale media. Voeg het toe als Word document en plaats hier al een link in de tekst. Als dit één op één wordt overgenomen heb je direct een link te pakken!
  • Bloggers & influencers
    In bijna elke branche zijn er bloggers actief. Vaak zijn ze wel bereid een link naar je website te plaatsen of een artikel over je bedrijf te schrijven. Als tegenprestatie kun je een gratis product aanbieden of bijvoorbeeld een klein geldbedrag. Zorg wel dat je zeker weet dat het om een waardevolle link gaat voordat je hiervoor gaat betalen!
  • Linkruil
    Zoals ik eerder aangaf kunnen verzoeken tot linkruil flink wat irritaties opwekken. Met name als je dit op grote schaal toepast. Toch kan het erg effectief zijn, vooral voor kleine websites en nieuwe domeinen. Probeer hierbij altijd het ABC-linkruil principe toe te passen. Als een website (A) een link plaatst naar jouw website (B), plaats dan geen link terug vanaf je eigen website maar vanaf een derde domein (C). Zo ontstaat er nooit directe linkruil.

Het resultaat van linkbuilding

Het verkrijgen van een aantal waardevolle links kan een flinke positiestijging betekenen. Zo hebben we een aantal klanten kunnen helpen een goede positie in de zoekmachine te realiseren met het verkrijgen van nieuwe en kwalitatieve links. Zo scoort Hocap inmiddels in de top 3 van de zoekresultaten voor het zoekwoord ‘ladderlift’. Maar ook Groteschoenen.nl staat in de top van Google op een term als ‘grote schoenen heren’ met slechts één linkje.

Hulp nodig?

Natuurlijk klinkt linkbuilding een stuk simpeler dan het daadwerkelijk is. Het kan erg tijdrovend zijn. Heb je hulp nodig bij het verkrijgen van kwalitatieve links naar je website? Neem dan eens contact op met één van onze online marketeers. We helpen je graag!