De uitdaging

Toen Pastaficio.nl contact opnam, lag er een forse uitdaging. Er was sprake van een latente vraag. Consumenten kochten nauwelijks online pasta producten. We moesten de de doelgroep er dus echt van overtuigen om online ambachtelijke pasta te bestellen.

Bovendien was de concurrentie enorm. Alhoewel Pastaficio een echte niche-speler is, werden de zoekresultaten rondom pasta-gerelateerde onderwerpen gedomineerd door grote spelers zoals Albert Heijn, Jumbo en diverse grote foodblogs. Kortom, een grote uitdaging om hiermee te concurreren voor een nieuwe speler zoals Pastaficio.

De strategie

Contentmarketing & SEO
We kozen er voor om vol in te zetten op contentmarketing. Deze vorm van marketing draait volledig om het creëren en verspreiden van relevante en waardevolle content voor de doelgroep. Denk aan het schrijven en creëren van blogs, recepten en kookvideo’s. Het grote voordeel van contentmarketing is dat je je content op meerdere manieren kunt inzetten. Je kunt het gebruiken voor je social media kanalen, nieuwsbrief maar ook voor het verbeteren van je vindbaarheid in Google. En precies daarom kozen we voor deze strategie.

Door te starten met een zoekwoordonderzoek kregen we een goed beeld van de markt en het zoekgedrag van de doelgroep. Dit gaf input voor welke content we moesten schrijven om de vindbaarheid te verbeteren. Door de content te baseren op het zoekgedrag wisten we tegelijkertijd dat de doelgroep het op de social media kanalen ook zou aanspreken.

Voor het creëren van de recepten en blogs maakten we gebruik van de zogenaamde ‘Skyscraper techniek’. In het kort houdt de techniek in dat je ervoor zorgt dat jouw uitgebreider en beter is dan die van andere zoekresultaten. Door met kop en schouders boven de andere zoekresultaten uit te steken, kon Google niet om onze content heen. Hierdoor kon Pastaficio.nl ondanks hun lage linkautoriteit tóch de concurrentie aan gaan met de grote supermarkten die de zoekresultaten domineerden.

Tegelijkertijd wilden we de (link)autoriteit natuurlijk ook verbeteren, omdat dit zou helpen nog sneller en beter te scoren in de zoekresultaten. Met het oog daarop zijn we diverse samenwerkingen aangegaan met food bloggers, in ruil voor exposure en backlinks naar Pastaficio.nl.

E-mailmarketing
Omdat we vanuit het zoekgedrag zagen dat er geen expliciete vraag was naar de online verkoop van pasta, hebben we bij bezoekers aangestuurd op het inschrijven voor de nieuwsbrief in plaats van direct aan te sturen op een online aankoop. Bezoekers waren niet direct bereid om een online aankoop te doen, maar wilden wel op de hoogte blijven van lekkere recepten en Italiaanse kooktips. Dit combineerden we met een leadgeneratie campagne op Facebook, waardoor we ook via dat kanaal leads wisten te verzamelen. Door te sturen op het verzamelen van e-mailadressen in plaats van op directe aankopen, hebben we een geïnteresseerde en relevante doelgroep op kunnen bouwen. Een slimme zet: De maandelijkse nieuwsbrief van Pastaficio.nl is nu één van de grootste kanalen voor omzet & bestellingen.

Pastaficio Visitors

Het resultaat

Door in te zetten op contentmarketing, SEO en aan te sturen op het verzamelen van e-mailadressen van potentiële klanten, hebben we een mooi resultaat neergezet:

  • In het eerste jaar zagen we een groei van 507% in bezoekers uit Google.
  • Het jaar daarop realiseerden we nog eens een groei van 74% groei in bezoekers uit SEO.
  • We verzamelden via Facebook ruim 5.000 leads voor slechts 20 cent per lead.
  • Een omzetgroei van 520% in het eerste en 49% in het tweede jaar

Inmiddels heeft Pastaficio.nl ruim 300 (organische) nummer 1 posities in Google! Bovendien groeit de omzet jaarlijks net zo hard mee. Kortom, een succesvolle samenwerking waarbij we nog vol ideeën zitten voor verdere groeikansen!

“Dankzij de specialistische kennis binnen het team van Ivy hebben we mooie posities kunnen behalen in Google en zijn onze bezoekersaantallen flink gegroeid.” Alessio Agnoli, Eigenaar Pastaficio.nl
Logo Icon