Het succes van chatbots

De populariteit van chatbots is fors gestegen. Chatbots worden in diverse industrieën ingezet en staan vooral bekend om een verbeterde gebruikerservaring. Maar wat kan een chatbot allemaal? Is een chatbot ook interessant voor jouw organisatie? En wat kunnen wij hierin voor jou betekenen? Je leest het hier!

Chatbot succes

Wat is een chatbot

Kort gezegd is een chatbot een vervoeging van de woorden ‘chat’ en ‘robot’. Met andere woorden: een chatbot is een (deels) geautomatiseerde gesprekspartner. Steeds meer bedrijven zetten een chatbot in om de gebruikerservaring nog verder te optimaliseren. Chatbots kunnen onder andere gebruikt worden voor het navigeren op de website, het informeren over de producten, het automatiseren van de veelgestelde vragen of het vinden van een winkel of afhaalpunt in de buurt. Maar ook voor het aanvragen van een offerte of het pushen van specifieke sales. Je kunt een chatbot dus voor oneindig veel mogelijkheden inzetten.

Slimme chatbots

We kennen twee soorten chatbots: taakgerichte (declaratieve) chatbots en datagestuurde en voorspellende (conversationele) chatbots. Taakgerichte chatbots voeren één functie uit. Ze antwoorden op vragen van gebruikers door het gebruik van regels. De gesprekken die hieruit voortkomen zijn dus erg gestructureerd en daarom geschikt voor eenvoudige vragen of transacties. Datagestuurde en voorspellende chatbots leren op basis van de verzamelde en verwerkte informatie. Ze zijn meer geavanceerd, interactief en persoonlijk dan taakgerichte chatbots. Dankzij Artifical Intelligence (AI) worden chatbots steeds slimmer. Doordat chatbots steeds beter kunnen inspelen op de behoefte van de gebruiker, zijn ook de resultaten voor de organisatie beter.

chatbot

De voordelen van een chatbot

Er zijn dus meerdere soorten chatbots die we voor diverse situaties in kunnen zetten. Maar wat zijn nu de voordelen van een chatbot voor jouw organisatie? We zetten er een aantal op een rij:

  • Hogere klanttevredenheid door een verbeterde klantervaring
  • Hogere medewerkerstevredenheid
  • Verbeterde inzichten in bezoekersgedrag door de verzamelde data
  • Efficiëntere werkprocessen die onder andere zorgen voor lagere kosten
  • Laagdrempelig contact
  • Grotere bereikbaarheid

Meer conversies

Naast de vele genoemde voordelen, kan een chatbot ook op het gebied van conversies voor groei zorgen. Het succes van chatbots zien wij ook terug bij onze opdrachtgevers. Zo zag Feyter Forklift Services na het implementeren van een chatbot een stijging van maar liefst 190 procent in gemiddelde conversieratio.

Continually

Voor Feyter Forklift Services implementeerden we de chatbot Continually. Het effect was erg positief: bijna 200 procent meer conversies! Het zorgde voor een enorme groei in het aantal leads via de website. Door de inzet van een chatbot is het contact erg laagdrempelig geworden. De bezoeker wordt aan de hand van de vragen om zijn of haar wensen en contactgegevens gevraagd, zonder een langdradig formulier in te hoeven vullen. Daarnaast biedt de chatbot ook ondersteuning in het navigeren op de website, wat ervoor zorgt dat bezoekers eerder vinden waar ze naar op zoek zijn.

conversieratio

Wij helpen je graag!

Wil jij ook de conversie van jouw website of webshop verhogen en heb je interesse in een chatbot? Neem dan contact met ons op! We denken graag met je mee over de juiste aanpak en implementatie.