Google Analytics 4, ben jij er al klaar voor?

Misschien heb je het al gehoord, maar we gaan definitief afscheid nemen van Universal Analytics. Google heeft namelijk aangekondigd dat Universal Analytics vanaf 1 juli 2023 stopt met het verwerken van nieuwe hits. Vanaf dat moment komt er dus geen nieuwe data meer binnen. Geen zorgen, er is al een nieuwe versie waar je gebruik van kunt maken, namelijk Google Analytics 4.  

Nu horen wij je denken: wat is dan het verschil tussen de oude en de nieuwe versie? En wat heeft dit voor invloed op mijn bedrijf? Lees vooral verder, dan leggen we het je haarfijn uit!

Google Analytics 4 vs Universal Analytics

Best vervelend toch zo een verandering? Om eerlijk te zijn, moesten wij er ook aan wennen. Even wat data op zoeken duurde allemaal net wat langer dan normaal. Maar wat is er nou precies veranderd? Om dit te begrijpen nemen wij je mee onder de motorkap van Google.

Universal Analytics, de oude versie van Google Analytics, is voornamelijk gebaseerd op een session-based datamodel. Per sessie werd er gebruikersdata verzameld zoals: pageviews, sessieduur en het bouncepercentage. Had jij specifieke data nodig, zoals het aantal klikken op een button? Dan moest je een gebeurtenis aan laten maken, waardoor jij specifieke gebeurtenissen door kon laten meten. 

Ben je al beetje bekend met GA4? Dan voel je waarschijnlijk al aankomen waar we naar toe gaan. GA4 maakt namelijk gebruik van een event-driven datamodel, waarbij alle data wordt doorgemeten aan de hand van gebeurtenissen. Zo worden er nu standaard gebeurtenissen doorgemeten als: first visit, scroll-diepte en session-start.   

Wat zijn de grootste voor- en nadelen van Google Analytics 4?

Daarnet hebben we je meegenomen in de fundamentele verandering van Google Analytics, namelijk het event-driven datamodel.  Maar wat zijn nou de voor- en nadelen. En waarom zou jij wel of niet moeten overstappen? Wij nemen je mee in grootste voor- en nadelen van GA4. 

De grootste voordelen van Google Analytics 4?

Event based analytics  

Als je voorheen een gebeurtenis wilde doorgemeten, moest je deze handmatig aanmaken. Bij GA4 hoeft dat niet meer. Met het nieuwe event-based datamodel worden er standaard gebeurtenissen doorgemeten. Het voordeel hiervan is dat je de acties van je bezoeker veel beter in kaart kan brengen. Zo kun je aan de hand van deze gebeurtenissen verschillende acties inzichtelijk maken zoals: scroll-diepte, bestand downloads en de betrokkenheid bij videocontent.  

Funnel rapport

Met Universal Analytics had je beperkte mogelijkheden om de klantreis in kaart te brengen. Binnen GA4 gaat dit een stuk makkelijker én daar zijn wij erg blij mee! Door verschillende stappen te integreren kun jij perfect zien waar jouw prospect afhaakt in de funnel. Met deze data kun je gerichte optimalisaties doorvoeren waar dat nodig is. Wil jij jouw funnel in kaart brengen? Dan raden wij deze feature zeker aan!

Focus op engagement

Je kent het wel, statistieken als bouncepercentage, paginasessies en sessieduur. Deze statistieken zullen verdwijnen in GA4, want er wordt nu vooral gericht op engagement. Zo kun je nu bijvoorbeeld sessies met engagement opnemen in je rapportages. Deze statistiek triggert op de volgende criteria:

  • Er heeft een conversie (een of meerdere aaneengesloten events) plaatsgevonden; 
  • De website of app wordt 10 seconden op de voorgrond opengehouden; 
  • Er vinden 2 page- of screen view events plaats. 

 

Funnel rapport

Wat zijn de grootste nadelen van GA4?

Dataverzameling

In Universal Analytics kon je data oneindig bewaren. In GA4 kan dat helaas niet meer. Je kunt je data maximaal 14 maanden bewaren. Helaas is het niet mogelijk om bestaande data uit Universal Analytics te migreren naar GA4. Stap dus op tijd over!

Nieuwe interface

Wat nieuw is, heeft aanpassingstijd nodig. Dat is bij de nieuwe interface van GA4 ook het geval. Is dit echt een nadeel? In het begin wel. Er zijn namelijk een aantal statistieken verdwenen of ze hebben een andere functie gekregen. Wij adviseren je om vanaf nu alles op te zoeken in GA4, ondanks dat je nog tot juli 2023 gebruik kunt maken van Universal Analytics. Zo leer je het namelijk het beste! 

Conversies

Iets om rekening mee te houden is het doormeten van conversies via GTM (Google Tag Manager). Wanneer jij via GTM een conversie wilt doormeten, dan moet je deze handmatig “markeren als conversie” binnen GA4. Onder beheer  > gebeurtenissen worden deze weergeven en dat is ook gelijk de plek waar jij ze kunt markeren als conversie. Ben je dit vergeten? Dan kun je deze gebeurtenis niet als conversie terugvinden in je rapportages. Let hier dus goed op!

GA4 conversies

Waarom je nu moet overstappen naar Google Analytics 4?

Buitenom de nieuwe features die het met zich meebrengt, is het belangrijk dat je nu al begint met het verzamelen van data in GA4. Zoals we al eerder hadden benoemd, zal Universal Analytics vanaf juli 2023 geen nieuwe data meer verzamelen. Ook zal het even duren voordat je GA4 eigen hebt gemaakt. Begin er dus op tijd mee!  
 
Heb jij vragen naar aanleiding van deze blog of heb jij hulp nodig met de migratie naar GA4? Neem dan contact op met één van onze experts, wij helpen je graag!