4 veelgemaakte fouten in Google Ads

Bij Ivy zien we veel bedrijven en ondernemers voorbij komen die zelf aan de slag gaan met Google Ads. Heel goed! Het vergroten van je zichtbaarheid in Google kan namelijk leiden tot meer leads, klanten en omzet. Toch zien we in de praktijk dat het voor veel mensen vaak lastig is om een rendabele Google Ads campagne op te zetten. Ik zet de meest gemaakte fouten voor je op een rij, zodat jij deze kunt voorkomen.

schermafbeelding

1. Verkeerde zoekwoordtypes gebruiken

Zoekwoordtypes in Google Ads bepalen in grote mate voor welke zoekopdrachten je advertenties vertoond worden. We zien vaak dat er bij het adverteren in Google te breed geadverteerd wordt door bedrijven. Dat resulteert in veel (irrelevant) verkeer dat niet zal converteren op je website. Zonde van de tijd én het budget dat je erin gestoken hebt. Er bestaan vier verschillende zoekwoordtypes in Google Ads waaruit je kunt kiezen, die we in onderstaande tabel voor je op een rij hebben gezet. In dit voorbeeld gebruiken we het zoekwoord ‘broek kopen’.

tabel klein

Bedenk van tevoren goed op welke zoektermen je gevonden wil worden. Het is de kunst om de juiste zoekwoorden te kiezen die jou extra klanten of omzet opleveren. Bij Ivy werken we voor onze klanten over het algemeen met een combinatie van aangepast brede zoekwoorden en exacte zoekwoorden. Op die manier heb je veel controle over de zoekwoorden waarop je adverteert en maximaliseer je het aantal weergaven voor relevante zoekopdrachten. Uiteraard is het wel van belang om ook uitsluitingszoekwoorden toe te voegen voor zoekwoorden waarop je niet getoond wil worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan merken die je niet verkoopt of namen van concurrenten.

2. Conversies niet doormeten

Een andere veelgemaakte fout binnen Google Ads is het niet doormeten van conversies. Hierdoor weet je niet wanneer een zoekwoord of advertentie binnen je Google Ads campagne resulteert in een nieuwe lead, klant of aankoop. Je weet dan dus ook niet in welke campagnes of advertentiegroepen je meer kunt investeren, door het verhogen van budget en/of biedingen, om zo een nog beter resultaat te halen. Kortom: je mist goede data waarmee je je Google Ads campagnes kunt optimaliseren. Ik raad je dus altijd aan om conversies in te stellen.

Micro conversies

Kan de bezoeker van jouw website géén macro-conversie voltooien, zoals een aankoop of offerte aanvraag? Kijk dan ook eens naar micro-conversies die een bezoeker kan voltooien binnen je website. Denk bijvoorbeeld aan nieuwsbrief-inschrijvingen of het bezoeken van een contactpagina. Ook die acties kunnen van toegevoegde waarde zijn voor jouw business en zo krijg je toch een beeld bij de effectiviteit van je Google Ads campagnes.

3. Niet testen met verschillende advertenties

Binnen een advertentiegroep in Google Ads kun je meerdere advertenties opzetten. Belangrijk is dan ook om verschillende advertentieteksten in te zetten. Zo kun je achterhalen welke variant het best werkt binnen jouw doelgroep. Je kunt je advertentieteksten testen door verschillende USP’s in verschillende advertenties te belichten. Ook kun je natuurlijk testen met het noemen van prijzen of verschillende call-to-actions binnen je advertentieteksten. Hier kun je erg creatief mee om gaan. Ons advies: test altijd welke advertentietekst het beste werkt binnen jouw doelgroep. Dit kun je namelijk van tevoren nooit met zekerheid zeggen.

4. Geen advertentie-extensies inzetten

Met advertentie-extensies in Google Ads kun je extra bedrijfsinformatie toevoegen aan je ‘standaard’ tekstadvertentie in Google. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het tonen van je adres,  links naar dieperliggende pagina’s binnen je site, je telefoonnummer, USP’s of prijzen. Het toevoegen van advertentie-extensies vergroot je zichtbaarheid in Google. In bovenstaande voorbeeld zie je dit duidelijk terug. Deze advertentie van SPA Domburg bevat diverse deeplinks naar pagina’s binnen de website en bevat een aantal USP’s. Dit resulteert vaak in een hogere doorklikratio. Bovendien brengt het gebruik van advertentie-extensies geen extra kosten met zich mee. Genoeg reden dus om gebruik te maken van deze functie om zoveel mogelijk bezoekers naar jouw website te trekken!

Meer weten?

Naast de hierboven beschreven veelgemaakte fouten zijn er natuurlijk nog veel meer zaken waar je rekening mee moet houden bij het opzetten en optimaliseren van je Google Ads campagnes. Wil je hier meer over weten of wil je vrijblijvend een quickscan uit laten voeren? Neem dan gerust eens contact met ons op of volg een Google Ads training via de Nedbase Academy!