Strategische aanpak voor optimale resultaten

Een effectieve aanpak start met een grondige analyse van alle huidige online marketing kanalen en een doordachte strategie. In de analyse namen we onder andere de resultaten uit de afgelopen periode, de doelgroepen en de huidige campagnestructuur in Google Ads onder de loep. Vanuit deze analyse bepaalden we de doelstellingen en cruciale stappen om deze te realiseren. Hoe we stap voor stap te werk gingen:

Strategische keuzes in de kanaalstrategie

Uit de analyse bleek dat er erg veel budget werd uitgegeven aan branding en relatief weinig aan performance kanalen. Bovendien was er vanuit de oude aanpak onvoldoende zicht op het rendement van alle activiteiten. Met het oog op het verbeteren van het rendement uit de campagnes, hebben we de branding-budgetten grotendeels verlegd naar performance marketingkanalen zoals Google Ads.

Verbeterde conversietracking

Goede performance marketing start met goede data. We verrijkten daarom de conversietracking en richtten deze nauwkeuriger in. Hierdoor konden we het Google Ads-algoritme beter voeden met waardevolle input. Dit resulteerde in effectievere campagnes en betere resultaten.

Verandering in campagnestructuur & biedstrategieën

Naast het verbeteren en verrijken van de data, gingen we aan de slag met het herinrichten van het gehele Google Ads-account. We optimaliseerden de campagnestructuur en zoekwoordfocus op basis van de historische data. Ons doel was duidelijk: de ROAS (Return on Ad Spend) optimaliseren. Daarom pasten we slimme biedstrategieën toe in de campagnes die sturen op resultaat. Hierdoor konden we het rendement van de online campagnes enorm verbeteren. Ook scherpten we de advertentieteksten en zoekwoorden aan en minimaliseerden we interne concurrentie tussen campagnes om maximale efficiëntie te bereiken. Met positief effect: een aanzienlijke verbetering in kwaliteitsscores, CTR en kosten per conversie!

Slimme campagne-optimalisatie

Uit de eerdere analyse bleek ook dat veel advertenties van de lopende displaycampagnes werden vertoond op mobiele apps. Deze vertoningen presteerden niet alleen slecht in CTR (Click-Through Rate) en conversies, maar slokten ook een groot deel van het budget op. We besloten om deze inefficiënte uitgaven te elimineren en het budget slim te herverdelen, met een enorme kostenbesparing als gevolg.

Gerichte locatietargeting

Tot slot verfijnden we de targeting door ons te richten op specifieke locaties die beter aansluiten bij de focusgebieden van Mega-Schutting. Ook dit leidde weer tot betere doorklikratio’s én hogere conversieratio’s.

Campagneoptimalisatie Ivy

Het resultaat

Met onze gerichte en datagedreven aanpak hebben we de effectiviteit van de online marketingstrategie aanzienlijk verbeterd. Binnen het eerste jaar zagen we als resultaat:

  • De kosten per conversie in Google Ads daalden met maar liefst 78%
  • Een stijging van +380% in de doorklikratio uit de Google Ads campagnes
  • Een stijging van +217% in conversieratio uit Google Ads bezoekers.

Bovendien konden we dankzij de vrijgekomen budgetten andere online marketingkanalen, zoals social advertising, effectief inzetten. In het eerste halfjaar van onze samenwerking steeg de omzet van Mega-Schutting met ruim 30% ten opzichte van het jaar ervoor. Die koers zetten we voort!

Ivy heeft binnen no-time onze online marketing echt een enorme duw gegeven. In het eerste halfjaar hebben we samen de omzettargets overtroffen. De lijntjes zijn kort en het is informeel, maar zeker professioneel samenwerken. Frans Jansen, eigenaar Mega-Schutting
Logo Icon